Novinky
Deti a ryby
Pri deťoch platí jedno zlaté pravidlo, že by sme ich už odmalička mali privykať na čo najväčšie množstvo rozličných druhov potravín, aby si privykli na rôzne chute, vône a nemali v dospelosti problém skúšať nové jedlá. K takýmto jedlám bezpochyby patria aj ryby. Deti k nim často mávajú averziu, no na ich jedálničku by určite nemali chýbať, pretože sú najcennejším zdrojom omega-3 mastných kyselín. Tie sú dôležité pre správny neurologický vývoj detí. Tak isto im dodajú potrebné železo, zinok a morské ryby sú bohatým zdrojom jódu, ktorý je nevyhnutný pre správnu funkciu štítnej žľazy a napomáha správnemu rastu. Dôležité sú aj bielkoviny v rybacom mäse. Je dôležité, aby deti komplexne prijímali všetky potrebné zložky, ktoré sú pre organizmus v útlom veku nenahraditeľné. Odkedy je však vhodné zaradiť do detského jedálnička ryby?
Prieberčiví jedáci
Všetci to veľmi dobre poznáme. Všemožne sa snažíme dieťaťu pripraviť zdravú večeru, vyskúšať nové jedlá, použiť nové a neznáme ingrediencie. Je to takmer uzavretý kruh. Rodičia sa snažia, deti odmietajú, rodičia sa vzdávajú, deti vyhrávajú. Ale tak by to nemalo byť. Istým spôsobom je síce normálne, že deti odmietajú nové jedlá a sú prieberčivé a je to charakteristické pre vek od 2 do 6 rokov. To by však nemalo byť zámienkou na to, aby si dieťa mohlo robiť pri stole čo chce.
Indiánsky deň detí
Mesiac jún je časom, keď sa v školách a materských školách organizujú rôzne podujatia ako pre žiakov a deti, tak aj pre ich rodičov. Na jednom takomto podujatí sme sa zúčastnili aj my a rozhodli sme sa vám túto čarovnú atmosféru z Materskej školy na Sásovskej ceste 21 v Banskej Bystrici priblížiť písmom i fotografiami. Dňa 10. júna sa tu totiž odohral Indiánsky deň detí.
Konzervanty, farbivá a hyperaktivita detí
O aditívach – prídavných látkach sme už toho písali viac. Zhrňme si však tie najdôležitejšie poznatky. Aditíva majú medzinárodné označenie písmena E s trojmiestnym číselným kódom a hovoríme o nich ako o tzv. éčkach. Sú rozdelené do kategórií podľa toho, akú plnia v potravine funkciu. Niektoré predlžujú dobu trvanlivosti, iné zvýrazňujú farbu, vôňu alebo chuť. Pre zdravého dospelého človeka by aditíva za normálnych okolností, teda pri dodržaní všetkých zásad a pri ich správnom uvedení na obale výrobku, nemali byť nebezpečné. Avšak, ohrození môžu byť alergici, astmatici a malé deti. Rizikovou skupinou sú aj deti trpiace na ADHD a teda poruchou pozornosti, ktorým môžu aditíva v strave zhoršiť stav. Zmesi konzervačných látok a prísad detskému organizmu neprospievajú. Podľa posledných výskumov môžu negatívne ovplyvňovať správanie, náladu a sústredenosť. Konkrétne sa to týka potravín a sladkostí ako sú napríklad malinovky, nápoje v prášku, žuvačky, cukrovinky, zmrzlina, jogurty, sušienky, instantné polievky a povzbudzujúce nápoje.
Ako prebieha projekt Receptúry očami detí
Silvia Tokárová z rezortu školstva sa rozhodla svojim kolegyniam pracujúcim v zariadeniach školského stravovania prostredníctvom neformálneho diskusného príspevku aspoň čiastočne odpovedať na ich časté otázky ohľadom zbierania receptov do projektu Receptúry očami detí, ktorý sa uskutočnil na prelome februára a marca tohto roku. Cieľom tohto projektu bolo okrem zozbierania domácich receptov, ktoré majú deti najradšej, aj podporiť školské stravovanie s cieľom, aby bola najmladšia generácia čo najzdravšia.
Skúsenosti s novými receptúrami
Prišiel ten čas, aby sme sa znovu zamysleli nad novými normami, ktoré priniesli so sebou množstvo nových receptov. Tieto nové recepty stavili na tofu, bulgur a králičie mäso. Okrem nových surovín, ktoré sa dovtedy v školskej jedálni až tak neobjavovali, upravili sa aj spôsoby prípravy jedál. Viac sa pečie, menej sa frituje. Používajú sa bylinky, obmedzuje sa soľ. Mnohé vedúce však čelia otázke, či sa majú tieto nové receptúry variť aj v tom prípade, že deťom nechutia a vyhadzujú sa viac ako ostatné. Iné vedúce však apelujú, že stravníci si musia na nové suroviny aj zvyknúť a preto treba byť trpezliví. Predsa len, z domu sú deti zvyknuté na úplne iné potraviny.