Novinky
Prvý krok: ZMENA MYSLENIA
Kuchárky a vedúce školských jedální sú dennodenne doslova zavalené predpismi a normami. Sú to veci, ktoré zmeniť nemôžu a musia sa ich naučiť používať a aplikovať princípy z nich do svojej práce. Musia pracovať presne podľa odborných odporúčaní, pretože sú neustále kontrolované. Často sú aj kritizované za to čo robia, niekedy oprávnene, niekedy nie. Nie je však predmetom článku riešiť opodstatnenosť kritiky, pretože je to vysoko individuálna záležitosť. Avšak, vedúce i kuchárky sa môžu dostať do začarovaného kruhu. Uveďme si príklad. Kuchárky v spolupráci so svojou vedúcou, pričom by vždy mali ťahať za jeden povraz, podporovať sa a spolupracovať, každý deň varia obedy presne podľa výživových noriem. No tu narazia na problém. Deti s úsmevom na perách a bez najmenších výčitiek obedy takmer nedotknuté odnášajú naspäť do okienka. Všetka práca kuchárok i vedúcej takto vyšla nazmar. Rovnako zle môže vplývať aj fakt, ktorý rezonuje hlavne v tomto školskom roku, keď bolo do sústavy noriem pre školské jedálne pridaných 68 nových, zdravších receptov. V školskej jedálni sa začali podávať zdravšie jedlá a používať výživnejšie potraviny. No doma deti zase jedia len instantné polievky, mrazené pizze, jedlá nasiaknuté tukom a nezdravé potraviny. Čo robiť v situácii, keď vaše celodenné snaženie a osveta príde nazmar? Ako postupovať v prípadoch, keď sa kuchárky a vedúce školských jedální cítia totálne bezmocné a začína to vplývať aj na kvalitu ich práce? Rady formuloval vo svojom článku sociálny pracovník a terapeut Mgr. Jiří Vlček, pričom si požičiavame jeho slová. Hovorí totiž o dvoch technikách, ktoré môžu úplne zmeniť váš prístup k práci.
Vývoj školského stravovania
Už v minulom článku sme načrtli to, ako sa školské stravovanie vyvíjalo v našich slovenských podmienkach. Je to téma natoľko zaujímavá, že sme sa rozhodli bližšie sa tejto tematike ešte povenovať a napísať o nej ešte pár riadkov. Začiatky školského stravovania môžeme ohraničiť koncom druhej svetovej vojny. Pár rokov po jej ukončení, totiž začali vznikať prvé školské jedálne. Neboli to však jedálne ako ich poznáme dnes. Zo začiatku to boli totiž dobrovoľné zariadenia, ktoré vznikali z iniciatívy pracovníkov škôl alebo samotných rodičov. Na vzniku prvých jedální spolupracovali predovšetkým školy s obcami.